envelop
loading
phone

+420 224 253 533

locale

Ovocný trh 11, Praha 1

English
slider1
Adlaw

Jsme členy ADLAW INTERNATIONAL, celosvětové sítě právních specialistů v reklamě a marketingu.

GTDT

Národní expert v reklamním právu u Getting The Deal Through.

Přiznejte se ! (říjen 2013)

15. 10. 2013

Přiznejte se k reklamě, neboť  tak žádá  zákon.

 Zatímco bdělý spotřebitel zjišťuje, jak častá je dnes skrytá reklama,  nepozorný  na jejím základě pořídí věc,  kterou by jinak nekoupil ; nebo … volí hnutí, které by jinak nevolil ?

Andrej Babiš se má údajně před volbami  prezentovat  v televizi v rámci komerční reklamy na Vodňanské kuře,  pročež se spekuluje o možném  porušení zákona.  Bude záležet na obsahu spotu,  zda bude obejit zákaz politické reklamy,  nicméně o skrytou reklamu ve smyslu práva se v tomto případě nejedná.

 Zákon o regulaci reklamy č 40/1995 Sb.  ji  totiž  definuje jako „reklamu, u níž je obtížné rozlišit, že se jedná o reklamu, zejména proto, že není jako reklama označena“ – určující je tedy přiznání se k reklamnímu záměru – zařazením  sdělení do reklamního bloku,   označením jako  „komerční sdělení“  apod.  Co do podstaty obdobně definuje skrytou reklamu i zákon o rozhlasovém a televizním vysílání č. 231/2001 Sb.  a zákon o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb.  Všechny  předpisy  žádají přiznat propagační záměr.

Na druhou stranu nelze jako skrytou reklamu stíhat každé sdělení, kde je zmíněn nějaký produkt. Novináři a odborníci by pak nikdy nemohli vyjádřit svůj názor, který, je-li  skutečně nezávislý, spotřebiteli slouží k učinění vlastního  rozhodnutí, stejně jako mu má sloužit zákaz skryté reklamy.  K rozlišení skryté reklamy od nezávislé informace bude vždy určující  motivace uveřejnění  a  šíření daného sdělení.

Pokuty za porušení zákazu skryté reklamy mohou činit 2 až 5 milionů Kč, podle jednotlivých zákonů  a konkrétních okolností případu. Postihnout mohou nejen zadavatele a šiřitele, ale i  zpracovatele reklamy.

 Jestliže tedy politik šíří reklamu svého podniku před volbami,  zákon nutně porušit nemusí.  Přesvědčí-li   dostatek voličů, příště se třeba  dočkáme reklamy na podnik Republika.

 

JUDr. Karla Chlumská

advokátka  AK Svoboda Chlumská Chrůma a partneři

uveřejněno v Marketing Sales Media, vyd. Empresa Media a.s.

Novinky

Whistleblowing červenec 2023

8. 9. 2023

Novela zákoníku práce srpen 2023

8. 9. 2023

Koronavir a smluvní vztahy (březen 2020)

22. 3. 2020
Tento příspěvek se týká českého práva a otázek:

Novela autorského zákona (duben 2017)

1. 9. 2017
Od 20.4.2017 je účinná novela autorského zákona…

Reklama na hazardní hry od 1. 1. 2017 (září 2016)

1. 1. 2017
V souvislosti s přijetím zákona o hazardních…
Tento web používá pouze nezbytné (technické) cookies, které slouží k jeho správné činnosti. Rozumím

Napište nám

zavřít
E-mail: